Tillgänglighetsredogörelse för svedbergs.se
1. Innehåll på denna sida
- Hur tillgängligt är konsumentköp på svedbergs.se?
- Vad kan du göra om du inte kan köpa på svedbergs.se?
- Hur rapporterar du brister i köpflödets tillgänglighet?
- Tillsyn
- Teknisk information om tillgängligheten
- Hur vi har testat tillgängligheten på svedbergs.se
1.2. Om tillgänglighet
Svedbergs står bakom den här webbplatsen och vill att så många konsumenter som möjligt ska kunna använda den för att köpa våra produkter. I den här informationen beskriver vi hur vi uppfyller kraven i lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Vi beskriver vilka brister som finns i tillgängligheten och hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet gäller för företags webbsidor och appar där konsumenter kan köpa varor och tjänster eller kommunicera. Svedbergs strävar efter att vårt digitala köpflöde ska kunna uppfattas, hanteras, förstås av alla konsumenter oavsett funktionsförmåga och oberoende av vilka hjälpmedel som används. Vi ska uppnå grundläggande tillgänglighet i köpflödet genom att följa de riktlinjer som finns för hur man bör arbeta med webbplatser där varor och tjänster erbjuds till konsumenter.
2. Hur tillgängligt är konsumentköp på svedbergs.se?
Vi är medvetna om att inte alla delar av köpflödet är tillgängligt ännu. Se avsnitten om den tekniska informationen och om hur vi har testat tillgängligheten.
3. Vad kan du göra om du som konsument inte kan köpa produkter på webbplatsen?
Kontakta oss om du på grund av de brister som räknats upp nedan, eller på grund av andra brister, hindras från att göra ett konsumentköp.
Du kan kontakta oss genom att
- Skicka e-post till e-handel@svedbergs.se
4. Hur rapporterar du brister i köpflödets tillgänglighet?
Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten för konsumenter på svedbergs.se. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagraven, meddela oss så vi får veta att problemet finns.
5. Tillsyn
Myndigheten Post- och Telestyrelsen (PTS) har ansvaret för tillsyn av e-handelstjänster enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta PTS och informera om det.
Post- och Telestyrelsen (PTS) Rapportering av brister i tjänst | PTS
6. Teknisk information om tillgängligheten
Den här webbplatsens köpflöde för konsumenter är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1.
Den här webbplatsen publicerades 2020-02-01. Svedbergs har under år 2025 genomfört ett digitalt utvecklingsprojekt för att identifiera tillgänglighetsbrister och förbättra tillgängligheten. Projektet har som inriktning att de flesta brister som upptäckts ska vara åtgärdade och att webbplatsens köpflöde ska uppfylla AA-nivån i standarden innan sista september 2025. Vissa delar kommer dock först att kunna åtgärdas under slutet av 2025 eftersom de inte har ingått i det digitala utvecklingsprojektet. Testning med tekniska verktyg har gjorts löpande.
Åtgärdsplan
Vilket innehåll i köpflödet som kommer att åtgärdas och när beskrivs nedan.
-
-
Brister som kommer att åtgärdas i varukorgen under juni 2025
- ALT-texter som beskriver återförsäljares logotyp eller bild saknas.
- Knapparna TA BORT, plus och minus är tomma och saknar värdetexter.
- Texten TÖM VARUKORG är för liten.
- Formuläretikett saknas
Brister som kommer att åtgärdas i varukorgen under september 2025
- En grupp av kryssrutor eller alternativknappar är inte inneslutna i en fältuppsättning.
-
-
-
Brister som kommer att åtgärdas på produktsidorna under september 2025
- Maskinläsbar etikett saknas.
- Det är otydligt om en dropdown-lista saknar val och därför inte går att fälla ut.
- Titeln på attributet är samma som på ALT-texten, vilket förekommer på flera ställen.
- I mobilvyn är tryckområdena för små och saknar tillräckliga avstånd.
- Vissa element under produktfilter saknar kopplade etikettelement.
Brister som kommer att åtgärdas på produkternas egna sidor under september 2025
- Vissa länkar i sidfoten har inte ett namn som går att känna igen.
Maskinläsbar etikett saknas. - Rubrikelementen i sidfoten har inte ordnats i följd och i fallande ordning.
- I sidfoten är “title attribute” samma som “text content” och “title attribute” behöver ändras till “Navigera till XXX”.
- I sidfoten saknas unika aria-labels, vilket gör att en skärmläsare inte vet vad det är för något.
- I mobilvyn är behöver avstånden mellan tryckområdena ökas, det är för lätt att trycka fel.
Brister som kommer åtgärdas på bildmaterial under 2025-2026
- Ett antal produktbilder saknar en tillgänglighetsanpassad alt-text.
-
7. Hur vi har testat tillgängligheten på svedbergs.se
Det digitala utvecklingsprojektet för ökad tillgänglighet har genomfört granskningen med hjälp av valideringsverktyg och manuella tester.
Innan några tillgänglighetsförändringar eller förbättringar har driftsatts genomfördes den 2025-06-23 en analys av tillgängligheten för svedbergs.se. För analysen användes verktygen Lighthouse och PageSpeed och resultatet blev 74%, vilket enligt Googles riktlinjer för Lighthouse/PageSpeed ska tolkas som ”förbättring krävs” (needs improvement).
En ny analys genomförs efter att dom konstaterade och planerade förändringarna är genomförda och publicerade.
Den senaste bedömningen gjordes den 2025-05-16.
Redogörelsen uppdaterades senast den 2025-06-27.